Sessies

Karina Raaijmakers
PLENAIR
09:00 - 10:00

Ontvangst

Ontvangst

PLENAIR
10:00 - 10:05

Welkom

Welkom door Jannie Benedictus, hoofdredacteur am:

LinkedIn

Jannie Benedictus

Jannie (1976) is sinds 1 maart 2017 hoofdredacteur van am:. Zij werkt sinds 2011 bij het Verzekeringsblad en (later) am. Daarvoor was zij acht jaar lang journalist en eindredacteur aan de Universiteit Twente. Ze studeerde rechten in Amsterdam en journalistiek in Zwolle.

PLENAIR
10:05 - 10:15

Inleiding door dagvoorzitter Maarten Bouwhuis

Maarten Bouwhuis

Maarten is een veel gevraagd dagvoorzitter en debatleider. Hij is presentator bij BNR Nieuwsradio en eerder bij RTL-Z. Maarten presenteert wekelijks BNR Gangmakers. Het opinieprogramma van BNR dat podium biedt aan ondernemers in heel Nederland. Tussen 2011 en 2014 presenteerde Maarten de BNR Klantenshow. In 2010 en 2012 organiseerde Maarten samen met RTL Nieuws het Carredebat voor de Tweede Kamerverkiezingen. In 2013 en 2014 presenteerde Maarten de uitreiking van de FD Gazellen-awards. Maarten Bouwhuis staat wekelijks op het podium als dagvoorzitter of debatleider. Inhoudelijk is hij breed ontwikkeld. Hij wordt hoog gewaardeerd op conceptontwikkeling en zijn inhoudelijke kennis. Eerder was Maarten Bouwhuis in dienst van het Nederlands Debat Instituut als debatleider en trainer.

PLENAIR
10:15 - 10:45

Hypotheekregels tegen het licht

Wat verklaart de grote bemoeienis van de overheid met de condities op de hypotheekmarkt? Is dit beleid rationeel te onderbouwen? Hoe verhoudt ons beleid zich tot het beleid in het buitenland? Wat zijn de effecten van de belangrijkste hypotheekregels voor groepen woonconsumenten en hoe werkt dit door naar de woningmarkt? Werpt schaarste op de woningmarkt een ander licht op de te hanteren hypotheekcondities? Biedt een grotere differentiatie van de hypotheekregels perspectief en hoe zou dit praktisch in een regeerakkoord kunnen worden opgenomen?
Deze vragen komen aan bod in de presentatie van Taco van Hoek. Hij zal ook reflecteren op Prinsjesdag 2017, dat tijdens am:hypotheken twee dagen achter ons ligt.

Taco van Hoek

Taco van Hoek (1960) studeerde algemene economie aan de Universiteit van Amsterdam. Na zijn afstuderen ging hij werken als monetair econoom bij het Centraal Planbureau (CPB). Na een korte tijd verbonden te zijn geweest aan de OESO in Parijs, keerde hij in 1988 terug bij het CPB, waar hij op diverse terreinen en in verschillende functies heeft gewerkt, waarvan de laatste vijf jaar als onderdirecteur. Inhoudelijk heeft hij gepubliceerd en/of leiding gegeven aan onderzoek rond internationale en monetaire economie, sectoranalyse, wonen, infrastructuur, ruimtelijke economie en energie. Deze laatste thema’s vormen inhoudelijk belangrijke verbindingen met het werk van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB), waaraan Taco van Hoek sinds 2006 leiding geeft.

PLENAIR
10:45 - 11:15

De beste adviseur is een computer

Independer lanceert eind 2017 volledig online advies voor starters in loondienst. Coen de Ruiter, de nieuwe directeur van Independer, legt uit hoe zijn organisatie dat vormgeeft en hoe het leerproces er uit ziet. Wat verwacht een klant? Op welke momenten haakt hij af en wil hij spreken met een adviseur van vlees en bloed?

Coen de Ruiter

Coen is idealistisch bestuurder in de breedste zin van het woord. Zijn passie ligt in het creëren van synergie tussen idealisme en commercie. Vanuit dat perspectief trad hij begin 2017 aan als algemeen directeur bij Independer. De manier waarop dit missiegedreven e-commercebedrijf beide elementen combineert sprak hem erg aan. Coen begon zijn loopbaan bij Unilever, waar hij de commerciële wereld goed leerde kennen. Na elf jaar richtte hij zijn blik vanuit een intrinsieke motivatie op organisaties met een maatschappelijke missie. Vanaf dit moment wordt de combinatie commercie en ideaal de rode draad in zijn loopbaan. Hij maakte de overstap naar Max Havelaar. Als directeur van deze keurmerkstichting voor Fairtrade ontwikkelde hij zijn visie op de positieve impact die duurzaamheid, eerlijke handel en commercie hebben op mensen en hun omgeving. Zijn volgende stap was stichting Apenheul. Daar deed hij ervaring op met het vergroten van liefde voor de natuur door bezoekersplezier. Coen studeerde Bedrijfseconomie aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

PLENAIR
11:15 - 11:45

Pauze

PLENAIR

Parallelsessieronde 1

PLENAIR
12:30 - 13:30

Lunchpauze

PLENAIR
13:30 - 14:20

Snel, sneller, snelst: best practices in hypotheekproces

Hidde Coebergh van ING, Wytzejan de Jong van De Hypotheker en Sander de Loo van Zorgeloosch vertellen over hun ervaringen met het hypotheekproces. Welke invloed heeft de MCD? Wanneer komt de digitale brondata nu echt beschikbaar? Kan het aantal uren dat staat voor bemiddeling drastisch omlaag? Wat kunnen partijen in de keten in dialoog bereiken? Maarten Bouwhuis betrekt de zaal bij de discussie.

Hidde Coebergh

Hidde Coebergh is als directeur Zakelijk Advies en Wonen bij ING verantwoordelijk voor de ondersteuning van het onafhankelijke intermediair en het eigen advieskanaal van ING. In deze rol bundelt hij de verschillende distributiekanalen voor ING-hypotheken tot een efficiënte en kwalitatief hoogwaardige dienstverlening voor de klant. Coebergh is een inspirerende en optimistische leider met een passie voor het intermediaire kanaal. Hij heeft een duidelijke visie op actuele ontwikkelingen in hypotheekadvies en -bemiddeling, zoals het digitaliseren van gegevens en het belang van maatwerk in hypotheekadvies. Zijn motto: “Elk advies is uniek, zoals elke woonwens en elke financiële situatie uniek is. En daar ligt precies de blijvende kracht van het intermediair!” Coebergh heeft zelf zijn wortels in het intermediairkanaal. Voor zijn komst naar ING in 2001 was hij onder meer zelfstandig adviseur in hypotheken en pensioenen en vervulde hij diverse commerciële en marketingfuncties bij ABN AMRO.

LinkedIn

Sander de Loo

Iedereen een Zorgenvrij Leven! Vanuit deze missie begeleidt oprichter en directeur Sander met Zorgeloosch mensen van een life-event naar een life changing event. Of je nou advies nodig hebt bij iets moois zoals de aankoop van een woning of je zoekt hulp bij iets complex als een scheiding. Met ruim 170 specialisten bedenkt Zorgeloosch voor iedere uitdaging een persoonlijke en vindingrijke oplossing. Met veel energie en een obsessieve focus op één doel: tevreden klanten. Als eigenzinnige financieel adviseur durfde Sander te kiezen voor een niche. Een plek in de AM Top 100, FD Gazelle in 2015 en 2016 en een mooie plek in de top 250 van snelst groeiende bedrijven in Nederland zijn het resultaat. Maar het mooiste van alles een klanttevredenheid van een 8,8 met een NPS van 38%.

Wytzejan de Jong

Wytzejan de Jong (45) is de CEO van De Hypothekers Associatie, de franchisegever van de keten De Hypotheker, met ruim 160 winkels actief in onafhankelijk hypotheekadvies. De Jong heeft een ruime ervaring in het financiële werkveld. Voor De Hypotheker was hij als statutair directeur verantwoordelijk voor het bank- en hypotheek bedrijf van ASR. In de jaren daarvoor werkte hij in diverse senior- en executive posities bij ABN AMRO, Fidelity en Fortis. In 1998 behaalde Wytzejan de Jong bij de Universiteit van Groningen zijn Master of Science in Industrial Engineering en Management.

PLENAIR

Parallelsessieronde 2

PLENAIR
15:15 - 15:45

Middagpauze

PLENAIR
15:45 - 16:10

Innovatie in hypotheekadvies

De AFM en DNB bieden sinds eind 2016 "Maatwerk voor Innovatie" oftewel de regulatory sandbox. Hiermee willen de AFM en DNB meer ruimte bieden aan innovatie in het belang van de klant. De afgelopen tijd ziet de AFM in toenemende mate vernieuwende vormen van dienstverlening ontstaan, óók op het terrein van hypotheekadvies. In deze bijdrage gaat de toezichthouder in op de vraag welke kansen innovatie biedt om het belang van de hypotheekklant te dienen.

Karina Raaijmakers

Karina Raaijmakers

Karina Raaijmakers is bij de AFM als Hoofd verantwoordelijk voor het toezicht op verzekeren en pensioenen. Daarnaast heeft zij als specifiek aandachtsgebied Innovatie in Retaildienstverlening. Karina studeerde Economie & Nederlands Recht aan de Erasmus Universiteit en ging na haar studietijd aan de slag bij de AFM. Na 5 jaar verliet zij de AFM voor een adviesbureau dat gericht is op het verbeteren van toezichthouders. Na 3,5 jaar bij veel verschillende toezichthouders in de keuken te hebben gekeken en te hebben genoten van het ondernemerschap keerde zij in maart 2016 terug bij de AFM.

PLENAIR
16:10 - 16:30

De stem van de zaal

De stem van de zaal: interactief onderdeel waarbij dagvoorzitter Maarten Bouwhuis het publiek laat meedenken over innovaties in de hypotheekbranche. Liggen de kansen aan de advieskant of aan de proceskant? Of is er meer innovatie in ondernemerschap nodig? Dankzij een interactief stemsysteem wordt meteen duidelijk waar de zaal kansen ziet en wat daar voor nodig is.

PLENAIR
16:30 - 17:15

Ondernemen in de hypotheekmarkt

Retaildeskundige Cor Molenaar spreekt de aanwezigen aan op hun ondernemerschap. Hij trekt een parallel met retail waar snelheid, gemak en online zorgden voor lege winkelcentra. Wat zijn de lessen? Maar ook: hoe overleef je in een conjunctuurgevoelige markt? Molenaar zegt: “Hypotheekadvies is meer dan geld voor een woning. Hypotheken grijpen in op ons bestedingspatroon nu en de toekomst. Bezit wordt een steeds belangrijker onderdeel van onze pensioenvoorziening. Dit is geen eenvoudige keuze omdat er veel persoonlijke aspecten meespelen. Internet is belangrijk voor de informatievoorziening maar is kopen ook zo eenvoudig? Naast het doe het zelf werken op internet wordt ook onafhankelijk gedegen advies in een totaalconcept belangrijk. Wij kunnen niet alles meer overzien maar dat verwachten wij wel van een adviseur. Die moet toegevoegde waarde bieden. Een uitdaging: zonder meer, een kans: zeer zeker!"

Cor Molenaar

Prof. Dr. Cor Molenaar heeft een brede expertise die hij onder andere heeft kunnen ontwikkelen bij Ogilvy&Mather, vele bestuursfuncties en zijn eigen strategische consultancybureau eXQuo Consultancy. Naast zijn economiestudie heeft Cor verscheidene studies gevolgd om zijn visie te verbreden en verdiepen. Nadat hij zijn masterdiploma had behaald aan de Vrije Universiteit Amsterdam, promoveerde hij in 2007 aan de Rijksuniversiteit Groningen op het onderwerp ‘Toepassingsmogelijkheden van informatietechnologie in marketing’. Daarnaast schreef Cor Molenaar meerdere boeken op marketinggebied, waaronder ‘Het einde van winkels?’ en ‘Shopping 3.0’. Hij sprak onder andere voor de NOS en Harvard, en is momenteel hoogleraar bij de vakgroep Bedrijfskunde aan Erasmus Universiteit Rotterdam. Cor Molenaar is niet alleen bekend van de trends en ontwikkelingen in het marketing vak, maar voorspelt, voorziet en doorziet ook het gedrag van consumenten en winkeliers. EStrategie, eMarketing en eCommerce staan hierbij centraal en hij vertelt hoe winkeliers het hoofd boven water kunnen houden. In een inspirerende presentatie deelt Cor Molenaar zijn expertise en vertelt u hoe u een visie kunt omzetten naar realisatie.

PLENAIR
17:15 - 18:15

Borrel

Borrel met een hapje en een drankje

Korting voor abonnees

Abonnees van am:magazine, am:signalen of am:signalen financiële planning ontvangen 50% korting op de inschrijving!

am:magazine

Niets missen op het gebied van verzekeringsnieuws? Word dan abonnee van am:magazine. Het blad is de maandelijkse inspiratie met achtergronden, diepgang en opinie. am:magazine verschijnt 9 keer per jaar en bevat specials over innovatie, marketing, vermogensbeheer, het intermediair & schade. Ook krijg u toegang tot het online digitale magazine & hoge kortingen op events!

Abonneer hier >>

 

Sponsoren

Vakmedianet gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en af te stemmen op uw vakmatige interesse. Meer informatie over het gebruik van cookies.